Factor Hanzo Temposykkel m/ wattkrank
Med fokus først og fremst på aerodynamikk!
Bilde avviker fra hjulspec - medfølgende hjul er Black Inc Zero platehjul og Three trispoke framhjul.
Det har nesten blitt mote å si at sykler har blitt "så aero som mulig" - noe Factor Hanzo motbeviser!
Da Factor designet Hanzo, som i øvrig betyr sverd på japansk, bestemte de seg for å utnytte de reviderte UCI-reglene med mål om å lage den raskeste spesialbygde temposykkelen i verden!
Med fokus på hver del av sykkelen, både individuelt og som en fungerende helhet, har Factor gått til UCI sine grenser på alle innovative måter.
Andre sykkelmerker som ikke eier sine egne fabrikker kan ikke tilnærme seg dette nivået av kontroll i prosessen som gjør en slik presisjon mulig - en stor fordel for Factor!
Dette betyr at Factor har vært i stand til å gjøre HANZO raskere og mer aeroeffektiv enn SLiCK og raskere til og med enn ikke-UCI lovlige tempo- og triatlonrammedesign.
Ekstremt smal front
Frontenden av rammen definerer nivået av aerodynamisk effektivitet!
En endring i UCI-reglene gjør det mulig for et minimumstverrsnitt på alle rør å være så lite som 1 cm - ned fra forrige minimum på 2,5 cm.
Med denne nye regelen kan Factor redusere frontarealet med så mye som 60 %.
Men dette er ikke så enkelt som det høres ut siden frontenden uunngåelig har store funksjonelle begrensninger som eksempelvis kabelføring - noe Factor har løst til perfeksjon på Hanzoen.
Ved å fokusere på arealreduksjon har Factor lykkes med å redusere den aerodynamiske luftmotstanden drastisk uten å gå på kompromis med et optimalt race setup!
Minimal turbulens
Å designe og utvikle en ny temposykkel som Factor HANZO betyr at man må vurdere flere separate forhold i designprosessen: svært viktig er især fokus på den turbulens, som vinden utvikler omkring en syklists kropp og fra hjulene.
Den ekstremt tynne front og bred rammeklarering er lik en helt ny standard som perfektsjonerer aerodynamikk - ganske enkelt!
Under utvikling af Hanzo har man testet utrolig mange timer i vindtunnel - og funnet frem til at en ekstraordinær bred gaffel reduserer turbulensen i front drastisk. Gaffelen og mono-riseren er også en enhet med ekstern styre - du slipper hermed de vanlig mange justeringer under montering, skruer og turbulensskapende detaljer.
Å ha en temposykkel med gaffel og mono-riser som en enhet gir også en helt ufattelig stiv og lett løsning, som bidrar til høyere fart.
Spesifikasjoner:
- Ramme: Factor HANZO Toray® & Nippon Graphite® Pan-Based Fiber
- Gaffel: Special Factor Wide Stance Fork
- Drivverk: SRAM Red 48/35 krank m/Quark wattmåler med 10-33 kassett
- Hjulset: Black Inc Zero + Three
"IT’S A GENIUS PIECE OF ENGINEERING FROM THE TEAM AT FACTOR.
IT MAINTAINS THE RIGIDITY OF THE SLICK BUT HAS IMPROVED THE AERO IN LEAPS AND BOUNDS.
THE HANZO IS ESPECIALLY GOOD AT LOW YAW WITH ITS RIDICULOUSLY NARROW HEADTUBE AND INNOVATIVE FRONT END."
Alex Dowsett, pro cyclist and time trial specialist